Bouwen of kopen?

Een eigen huis? Niet echt mijn ding. Kan om eerlijk zijn mij gestolen worden. Ik hecht niet zoveel belang aan een eigen huis. En nog minder aan hoe het eruit moet zien. Een huis houdt je warm en droog, meer niet.

Maar langs de andere kant, als je er dan toch zoveel geld moet aan spenderen, dan liever iets dat deftig is. Als ik een huis moet kopen, dan moet er karakter inzitten. Als ik een huis moet bouwen, dan wil ik dat het ‘modern’ is, met een eigen twist erin…

Wat ik wel al merkte doorheen het proces is dat men hier nogal graag veel geld voor vraagt. Architectkosten, notariskosten, veiligheid hier, attestje daar… Allemaal zaken waaraan je eigenlijk niet veel hebt. Een huis is iets materieel. Al die services en regeltjes heb je naderhand niks aan. Maar blijkbaar is dit allemaal verplicht…

Wat historie?

Ik dacht me er makkelijk vanaf te maken. Even wat huisje bezoeken en daar dan eentje kopen. Doch dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Dan ontbreekt de afwerking, dan het karakter, dan een tuintje, vervolgens een garage. pfffffffff
Dan maar met een bouwfirma? Gewoon handtekening, en jaartje later staat het huis daar? Niet dus. Een, die mannen hebben serieuze communicatie problemen. Of moet ik zeggen service naar klanten toe? En 2, kunnen die mannen niet rekenen? 10.000 euro is 10.000 euro. En geen 12.500 euro. Als er een klant bij mij komt met 100 euro, dan zorg ik ervoor dat ik onder die 100 euro blijf, en er niet 25% boven gan. Maar bij bouwfirma’s is dit blijkaar anders? Dan maar liever niet. Want wat gaat dat even als je met de echte bouw start?

Dan maar een ‘echte’ architect proberen… Maar hier hetzelfde. Die mensen maken er blijkbaar een sport van om je te ontmoedigen. Waar is de tijd naartoe dat men je iets wou proberen te verkopen? In de bouwsector is het precies andersom. Ach ja, is het mijn verlies? Misschien wat van tijd, maar niet van geld. Het lef dat die architecten hebben, voor een kladpapiertje moet je al betalen? Toch niet! Ze kunnen hun kladpapier gebruiken daar waar ik het denk. Dat ze het dan maar doen met 1 klant die ze veel geld aftroggelen ipv meerdere tevreden klanten.

Terug naar de huizenmarkt. En zowaar, eind november 2010 zag ik iets staan. Iets waarvan ik vond, daar kunnen we iets met aan…