De lening

Blijkbaar heb je voor een woning te kopen geld nodig? Geld? Dat is nu net iets dat we niet hebben. Althans niet genoeg.

Dus zoals elke Belg met een baksteen in de maag (verteert moeilijker en moeilijker) trekken we naar de bank. Of moet ik zeggen banken?

Ik zou willen zeggen dat het eigenlijk komisch is om te zien hoeveel verschillende soorten systemen je hebt in België. Alles hangt af van je situatie, van het soort idee je hebt, van de bank waar je zit, hoe goed je kan onderhandelen. Kortweg, terug een koeienhandel dus. Dat België corrupt is, dat kan ik geloven. Als je ziet hoeveel achterdeurtjes en binnenweggetjes en je kan nemen. Als je maar voldoet aan de juiste voorwaarden. Meestal is dit dus genoeg geld hebben voordat je achter geld gaat vragen. Go figure…

En wij willen dus een X-aantal bedrag lenen. Laat ons zeggen 10.000 euro voor een mooi bedrag te hebben. Als je nu dacht dat je gewoon naar de bank moet gaan, en vragen achter 10.000 euro, vergeet het.
Want je mag niet het volledige bedrag lenen, want anders krijg je een slechtere intrest. O ja, je bent ook verplicht van een verzekering af te sluiten die zo’n 10% kost van je lening. En als je echt een goeie intrest wenst, dan moet je ook je brandverzekering hier plaatsen. Wat dan weer gepaard gaat met andere kosten bij je huidige verzekeringsagent? Je ziet, als je 10.000 euro wenst te lenen, mag je eigenlijk maar 7.000 euro lenen, en je moet zelf zorgen dat je al 4.000 euro hebt. hmmm, dan heb ik 1.000 euro over? Dus kan ik…
Pfff, geef mij maar computers, motoren en wagens. Techniek, das logisch. Het gaat er hier in, en het komt er daar uit. Simpel…

Maar je kent die verkopers hé. Ik noem die mensen geen finaciele adviseurs meer. Bankiers, boekhouders, verzekeringsagenten… zijn er niet meer om je te helpen. Hun enige doel is nog zaken verkopen, los of jij er goed bij vaart of niet.
Alles is rozegeur en maneschijn bij die verkopers. Niks is een probleem, je hebt geld nodig? Wij hebben er teveel. Dus kom maar af…

Tot je de zaken officieel laat maken! Want dan rijzen er links en rechts toch wel enkele vragen.
De bank zag namelijk dat ik meer leende dan dat ik koop. Hmm, wacht, even de rem erop. Dit moet ik toch even narekenen!
Volgens de bank leen ik 20.000 euro teveel? Rekende die mannen de kosten (notarissen, staat, bankkosten…) dan niet? En wat met mijn verbouwingen? Als ik de rekensom maak, dan leen ik 80.0000 euro te weinig!
Maar dat is blijkbaar weer te kinderachtig berekent. Want wij hebben daar geen verstand van…

Want als ik nog even kinderachtig reken, dan komt het erop neer dat de bank zo’n 40% terugkrijgt voor hun investering? Waarom brengt mijn spaarboekje niet zoveel op (bij diezelfde bank)?
En dan gaan ze nog even zitten klagen over dossierskosten en werkuren dat ze moeten presteren?

Als onze politiekers wensen te weten waar het mis gaat in dit land? Dat ze die mannen maar es beter controleren. Mijn BTW-controleur zaagt over 20 euro onkosten. Die mannen leggen ons erop voor duizenden euro’s, en wat zegt de staat? Het klopt…